Strona główna / Historia komunikacji miejskiej w Kaliszu
Historia komunikacji miejskiej w Kaliszu
POCZĄTKI

Pierwsze zalążki komunikacji autobusowej w kaliskiem występują już w okresie międzywojennym. Autobusy kursowały na trasie śródmieście - dworzec kolejowy. W latach trzydziestych XX wieku Kalisz miał również stałe połączenia z sąsiednimi powiatami. Codziennie kursowało 46 autobusów, z których każdy zabierał około dwudziestu pasażerów.

W okresie okupacji niemieckiej sprowadzono dwa autobusy na gaz świetlny i jeden na olej napędowy. Obsługiwały one Kalisz i pobliskie wsie. Stacją początkową był istniejący od czasów przedwojennych dworzec autobusowy przy obecnej ulicy Parczewskiego.

Fot.: Autobus miejski marki BŰSSING
Fot.: Autobus miejski marki BŰSSING

1945 ROK - POWSTANIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

29 maja 1945 roku otwarta została pierwsza linia Miejskiej Komunikacji Autobusowej. W tym czasie przedsiębiorstwo dysponowało dwoma autobusami poniemieckimi marki _Büssing_ na gaz świetlny. W pierwszym roku działalności MKA zatrudniała tylko 7 osób. Mimo tak skromnych początków z usług przedsiębiorstwa do końca 1945 roku skorzystało ponad 44,7 tys. osób.

Fot.: Wjazd do zajezdni autobusowej przy ul. Majkowskiej 13, lata 1945-1955Fot.: Zajezdnia autobusowa wspólna z placem targowym
Fot.(z lewej): Wjazd do zajezdni autobusowej przy ul. Majkowskiej 13, lata 1945-1955
Fot.(z prawej): Zajezdnia autobusowa wspólna z placem targowym

LATA 50 - 60.

W 1950 roku utworzono Miejski Zakład Komunikacyjny, który wszedł w skład kilkakrotnie przekształcanych przedsiębiorstw komunalnych. W drugiej połowie lat pięćdziesiątych nastąpiło wyraźne polepszenie zaplecza technicznego MZK: urządzono nową zajezdnię przy ulicy Majkowskiej 28 oraz przeniesiono tu warsztaty naprawcze, na terenie zajezdni wybudowano stację benzynową. W 1959 roku uruchomiono obok trakcji autobusowej pierwsze w Kaliszu państwowe taksówki osobowe a w 1962 roku taksówki bagażowe.

Przełomowym momentem dla MZK był rok 1963, kiedy zostało samodzielnym Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym /MPK/. Nowa firma przejęła tabor i zaplecze techniczne po MZK. W tym czasie MPK posiadało 51 autobusów i obsługiwało 15 linii komunikacyjnych o łącznej długości 99,1 km oraz przewoziło ponad 12 mln pasażerów rocznie.

Fot.: Autobus marki STAR nazywany popularnie Fot.: Montaż zbiornika na paliwo 1957 rok
Fot.(po lewej): Autobus marki STAR nazywany popularnie "Stonką"
Fot.(po prawej): Montaż zbiornika na paliwo 1957 rok

Fot.: Autobus marki ZISFot.: Brukowanie nowej zajezdni
Fot.(z lewej): Autobus marki ZIS
Fot.(z prawej): Brukowanie nowej zajezdni

Fot.: Autobusy marki SANFot.: Taksówki MPK, lata 1959-1963
Fot.(z lewej): Autobusy marki SAN
Fot.(z prawej): Taksówki MPK, lata 1959-1963

Fot.: Ręczne tankowanie paliwaFot.: Zajezdna - garaże
Fot.(z lewej): Ręczne tankowanie paliwa
Fot.(z prawej): Zajezdna - garaże

LATA 70 - 90.

W 1975 powstało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej /WPKM/, w którego skład weszło istniejące MPK w Kaliszu i MPK w Ostrowie Wielkopolskim. W latach następnych utworzono oddziały WPKM w Jarocinie i Krotoszynie. W 1982 roku oddziały terenowe przejęły gminy. W Kaliszu ponownie powstało MPK.

Lata osiemdziesiąte należą do najlepszego okresu firmy. W 1983 roku oddano do użytku nowy biurowiec. Wyeksploatowany tabor zastępowano sukcesywnie nowym. Systematycznie zwiększała się liczba przewożonych pasażerów osiągając w roku 1988 ponad 49 mln osób.

W 1991 roku doszło do powołania zakładu budżetowego miasta pod nazwą Miejski Zakład Komunikacyjny /MZK/.

W 1993 roku podjęto działania, aby MZK przekształcić w przedsiębiorstwo bardziej dochodowe. 13 maja 1994 roku Zarząd Miasta Kalisza i przedstawiciele angielskiej firmy Southern Vectis podpisali umowę o utworzeniu spółki z o.o. - Kaliskie Linie Autobusowe.

Fot.: Przystanek na Placu KilińskiegoFot.: Autobusy marki SAN i marki JELCZ
Fot.(z lewej): Przystanek na Placu Kilińskiego
Fot.(z prawej): Autobusy marki SAN i marki JELCZ

Fot.: Autobusy marki SANFot.: Autobus marki AUTOSAN
Fot.(z lewej): Autobusy marki SAN
Fot.(z prawej): Autobus marki AUTOSAN

Fot.: Autobus marki JELCZFot.: Autobus marki IKARUS
Fot.(z lewej): Autobus marki JELCZ
Fot.(z prawej): Autobus marki IKARUS

OD 1994

1 czerwca 1994 roku powstała spółka joint venture Kaliskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. z udziałem Miasta Kalisza i angielskiej firmy Southern Vectis.
Misją firmy jest motto:

"DLA DOBRA MIESZKAŃCÓW, Z KORZYŚCIĄ DLA MIASTA".

Kaliskie Linie Autobusowe Spółka z o.o. są największą firmą świadczącą usługi komunikacji miejskiej w regionie. Główny nacisk położony jest na jakość świadczonych usług. Produktem spółki jest sprawna i dobra jakościowo komunikacja miejska. Firma obsługuje pasażerów miasta Kalisza oraz okolicznych miast i gmin: Gołuchów, Godziesze Wielkie, Nowe Skalmierzyce, Opatówek, Ostrów Wlkp., Pleszew, Stawiszyn, Zbiersk, Żelazków.

Fot.: VOLVO B10LFot.: MAN
Fot.(z lewej): VOLVO B10L
Fot.(z prawej): MAN

Dziennie z usług Kaliskich Linii Autobusowych korzysta ponad 30 tys. pasażerów. Przy współpracy brytyjskich specjalistów KLA opracowały i wprowadziły nową sieć komunikacyjną mającą na celu zwiększenie częstotliwości i rozszerzenie obsługiwanych obszarów. Zwiększona została liczba punktów docelowych, o kilkadziesiąt wzrosła liczba przystanków. Sieć jest ciągle udoskonalana i dostosowywana do zmieniających się potrzeb mieszkańców.

Fot.: Najmłodsi pasażerowie KLA.
Fot.: Najmłodsi pasażerowie KLA.

OD 1996

Spełniając oczekiwania pasażerów dotyczące podniesienia komfortu podróżowania KLA sukcesywnie wymienia tabor. W latach 1996 - 2008 spółka wymieniła wszystkie autobusy. W maju 2008 roku wycofano z eksploatacji Jelcze, ostatnie autobusy starego typu. W chwili obecnej Spółka posiada 66 nowoczesnych, niskopodłogowych, ekologicznych autobusów, które obsługują 28 linii o łącznej długości tras 265 km.

 

Fot.: Odprowadzenie ostatniego Jelcza do kasacji.
Fot.: Odprowadzenie ostatniego Jelcza do kasacji.

W 2000

Z myślą o wygodzie Pasażerów, Kaliskie Linie Autobusowe jako pierwsza firma przewozowa w Polsce wprowadziły w 2000 roku kartę elektroniczną jako formę opłat za przejazdy. Pasażer posiadający kartę może opłacić dowolny przejazd za dowolną ilość podróżujących z nim osób bez znajomości taryfy. Nie musi pamiętać o wcześniejszym zakupie biletu w kiosku. Posługując się Kartą Elektroniczną można szybko, pewnie i bezpiecznie opłacić przejazd. System karty elektronicznej jest technologicznie gotowy do funkcjonowania jako system "karty miejskiej".

Fot.: Karta elektroniczna.
Fot.: Karta elektroniczna.

Fot.: Autobus promujący kartę elektroniczną.Fot.: Kasownik na kartę.
Fot.(z lewej): Autobus promujący kartę elektroniczną.
Fot.(z prawej): Kasownik na kartę.

Od 2004

Wprowadzany jest system wewnętrznego monitorowania autobusów oraz mobilny system wizualizacji umożliwiający prezentowanie treści informacyjno-reklamowych na monitorach LCD zainstalowanych w autobusach.

Fot.: System wizualizacji.
Fot.: System wizualizacji.

OD 2007

Uruchomiono system informacji pasażerskiej poprzez telefon komórkowy i interaktywną mapę z rozkładem jazdy w internecie, opracowano także kalkulator cen biletów, narzędzie, które pozwala łatwo i szybko sprawdzić ceny poszczególnych biletów na wybranym odcinku. W Punkcie Obsługi Klienta zainstalowany został komputerowy kiosk informacyjny umożliwiający dostęp do aktualnego rozkładu jazdy autobusów.

Fot.: Kiosk informacyjny.Fot.: Strona internetowa.
Fot.(z prawej): Kiosk informacyjny.
Fot.(z lewej): Strona internetowa.

W 2007

Dla wygody pasażerów w podpisano porozumienie transportowe KLA Kalisz - MZK Ostrów Wlkp., które rozpoczęło nowy etap współpracy pomiędzy największymi miastami południowej Wielkopolski. Dwaj najwięksi w rejonie przewoźnicy świadczący usługi w ramach lokalnego przewozu osób podpisali porozumienie transportowe dotyczące połączenia komunikacyjnego Kalisza z Ostrowem Wlkp. jeszcze przed powstaniem aglomeracji kalisko - ostrowskiej.

W 2009

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie przy wsparciu KLA odrestaurował autobus San H-100B, który na przełomie lat 70-tych i 80-tych ubiegłego stulecia był eksploatowany w Kaliszu. Ponieważ autobus był własnością MPK w Kaliszu, zgodnie ze swoją historią został przywrócony w barwy firmy, oznakowany herbem miasta i sprowadzony do Kalisza. Zobacz historię rekonstrukcji tego autobusu przygotowaną przez KMKM w Warszawie

Fot.: Przekazanie autobusu.
Fot.: Przekazanie autobusu.

W 2009

W październiku Kaliskie Linie Autobusowe miały przyjemność gościć redakcję programu Muzzzik. Udostępniony film przestawia fragmenty odcinka kręconego na naszej zajezdni.

 


Film.: fragmenty odcinka Muzzzik.

W 2010

W dniu 10 września br. w Warszawie została podpisana umowa w sprawie odkupienia 18,38% udziałów od angielskiego wspólnika Miasta Kalisza w spółce Kaliskie Linie Autobusowe. Tym samym Miasto Kalisz zostało jedynym właścicielem Spółki.

W dniu 30 września br. przed kaliskim ratuszem odbyło się przekazanie 5 szt. autobusów Solaris Urbino 12 zakupionych przez Miasto Kalisz w ramach projektu "Rozwój i poprawa jakości transportu publicznego w Kaliszu", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość projektu wyniosła prawie 4 300 000,00 zł, z czego 80% stanowi dofinansowanie ze środków unijnych.

Fot.: Przekazanie autobusów.
Fot.: Przekazanie autobusów 2010.

W 2011

W dniu 6 października br. przed kaliskim ratuszem odbyło się przekazanie 10 szt. autobusów zakupionych przez Miasto Kalisz w ramach projektu "Rozwój i poprawa jakości transportu publicznego w Kaliszu", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość projektu wyniosła 9 mln zł, z czego 80% stanowi dofinansowanie ze środków unijnych. W skład dostawy weszło 6 szt. Solarisów Urbino 12, 2 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 i 2 szt. autobusów typu mini Kapena Iveco 65C Urby.


Fot.: Przekazanie autobusów.

Fot.: Przekazanie autobusów 2011.

Rok 2011 w historii komunikacji miejskiej można zapisać jako przełomowy, z powodu zaistniałych zmian organizacyjno-własnościowych w kaliskim publicznym transporcie zbiorowym.

Miasto Kalisz przejęło nieodpłatnie od Skarbu Państwa 100% udziałów w spółce Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Kaliszu. Tym samym zostało 100-procentowym udziałowcem dwóch spółek działających w tym sektorze, tj. KLA i PKS.  Powyższa okoliczność spowodowała, że za ekonomicznie uzasadnione uznano przeprowadzenie dalszych działań organizacyjno-restrukturyzacyjnych, które doprowadzą do optymalnego wykorzystania posiadanego przez obie Spółki potencjału w obszarze zasobów ludzkich, majątku i zaplecza technicznego. Dla realizacji postawionych celów została podjęta decyzja o utworzeniu nowej Spółki, której przedmiotem działalności jest konsolidacja i zarządzanie kaliskim publicznym transportem zbiorowym.

W dniu 20 kwietnia 2011 roku Rada Miejska Kalisza podjęła Uchwałę o utworzeniu Spółki Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe.

W 2012

W dniu 6 listopada 2012 r. została podpisana umowa o realizację inwestycji pod nazwą „Budowa warsztatów mechaniki pojazdowej, z częścią magazynową i pomieszczeniami socjalnymi”. Powstający budynek warsztatowy będzie wyposażony w nowe urządzenia i będą tam realizowane usługi techniczne na rzecz taboru autobusowego KLA i PKS. Tym samym wraz z zakończeniem inwestycji zajezdnia autobusowa KLA znajdująca się na ul. Majkowskiej 26 zostanie przeniesiona na teren KPT zlokalizowany przy ul. Wrocławskiej 30-38.

W 2013

W czerwcu został wyłoniony w ramach procedur przetargowych wykonawca kolejnej części inwestycji budowy zaplecza technicznego, który obejmuje budowę stacji paliw oraz myjni wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Budowa stacji paliw oraz myjni stanowi kolejny, istotny etap realizacji strategii konsolidacji i rozwoju miejskich spółek publicznego transportu zbiorowego. Nowo powstająca infrastruktura będzie realizowała usługi na rzecz taboru autobusowego KLA i PKS w Kaliszu, a zakończenie inwestycji planowane jest w bieżącym roku.

W 2014

W dniu 7 lutego br. nastąpiła zmiana lokalizacji zajezdni autobusowej KLA. Na terenie nowej siedziby przy ul. Wrocławskiej 30-38 oddano do użytku nowe zaplecze techniczne do obsługi i naprawy autobusów, uruchomiona została nowa myjnia autobusowa, stacja paliw i dyspozytornia. Autobusy parkują na specjalnie przygotowanym, objętym monitoringiem, utwardzonym placu postojowym. Ponieważ już wcześniej pracownicy administracyjni KLA zostali przeniesieni do biurowca PKS, a obsługa klienta do budynku dworca PKS, tym samym zakończył się trwający od października 1956 roku okres działalności zajezdni miejskich autobusów przy ul. Majkowskiej 26.


Do roku 1956 naprawy prowadzone były w garażach zlokalizowanych przy ul. Majkowskiej 13, a autobusy dzieliły plac z targowiskiem miejskim. Wzrost liczby jednostek taboru do 21 szt. oraz liczby przewożonych pasażerów do ponad 4,3 mln spowodował, że władze miejskie przydzieliły na nową zajezdnię tereny i pomieszczenia po byłej rzeźni sanitarnej, które poddano gruntownemu remontowi. W roku 1957 wybudowano stację paliw i utwardzono plac nawierzchnią trylinkową, w kolejnych latach zajezdnia była modernizowana i rozbudowywana.



Z dniem 8 lutego 2014 roku, czyli po prawie 58 latach zakończyła się działalność zajezdni i zaplecza komunikacji miejskiej przy ul. Majkowskiej 26.



W dniu 27 stycznia 2014 r. uruchomiony został system sprzedaży umożliwiający zakupu biletu za pomocą telefonu komórkowego. Firma moBilet przygotowała specjalną aplikację na telefon komórkowy, która jest dostępna również dla pasażerów komunikacji miejskiej w Kaliszu. Za pomocą aplikacji można kupić bilety jednorazowe - normalne i ulgowe oraz bilety specjalne czyli bilet rodzinny i weekendowy.


W dniu 1 czerwca 2014 roku, po dwunastoletniej przerwie uruchomiona została obsługa nocnej linii komunikacyjnej relacji H.Sawickiej – Osiedle Winiary, oznaczonej numerem 10. Autobusy kursować będą we wszystkie dni tygodnia w godzinach od 22.30 wieczorem do 5:00 rano. Trasa linii przebiegać będzie z ulicy H.Sawickiej przez ulicę Podmiejską, Górnośląską, Harcerską, Poznańską do Szpitala i z powrotem Poznańską, Szopena, Parczewskiego i Łódzką do przystanku Winiary Fabryka. W ciągu nocy obsługiwanych będzie łącznie 9 kursów.

W 2015

W dniu 17 września br. kaliscy radni zdecydowali o przekształceniu Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu w nową jednostkę organizacyjną - Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji. Od 1 stycznia 2016 r. zajmować się on będzie organizacją transportu w Kaliszu. Nowa instytucja przejmie zadania KPT i Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego, kontynuując jednocześnie działalność Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu. Jest to konsekwencja konieczności rozdzielenia funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego od operatora zajmującego się jedynie realizacją zadań przewozowych. Efektem tego jest kolejna reorganizacja spółek wynikając z przekazania wraz z kompetencjami części pracowników zajmujących się sprzedażą biletów, kontrolą, rozkładem jazdy i nadzorem nad systemem karty elektronicznej.

powrót do góry